Jak začít s výukou cizího jazyka u dítěte

3. březen 2015  Martina Richterová  komentáře (0)

V minulém článku jsme se zaměřili na to, kdy je vhodná doba, aby se dítě začalo učit cizí řeč. Nyní bych se ráda zaměřila na tuto problematiku z trochu jiného pohledu, a tedy jakým směrem při výuce postupovat.

Učebna. Zdroj: Wikipedia.orgUčebna. Zdroj: Wikipedia.org

Budu vycházet z toho, že dítě nežije v rodině, kde se hovoří dvěma a více jazyky, ale z běžné české rodiny. Také s tímto tématem pomohla Lucie Čechová, lektorka německého jazyka na Goethe-Institutu v Praze a na ZŠ Lingua Universal v Litoměřicích.

Jazyk jako prostředek komunikace

Zajímalo mne, jak je to se způsobem osvojování cizího jazyka u malého dítěte. Sama patřím mezi takové ty "věčné začátečníky", kteří se čas od času přihlásí na nějaký kurs angličtiny. Po absolvování kurzu si připadám, že jazyk dokonale ovládám, ale tím, že ho nepoužívám v praxi, jej brzy zapomenu. Navíc je to většinou o „biflování“ gramatiky. Je to stejné u malých dětí?

Lucie Čechová to rezolutně odmítá. „Co se týká způsobu osvojování, zásady jsou jednoduché. Dítě se musí učit sociální interakcí tak, jak je tomu v běžném životě. Neučit se jazyk o jazyku, ale jazyk jako prostředek k tomu, aby dokázalo říci, co chce. V rámci výuky musí být přítomný kontext (nelze dětem ukazovat obrázky a říkat: Apfel, Tomate, Elefant, Brot), tím se dítě nic nenaučí.“

Z toho tedy vyplývá, že dítě nebude umět tato slova použít, protože si je zkrátka touto metodou nebude schopné zapamatovat. Lucie Čechová ještě dodává. „Vždy je nutné, aby kromě kontextu a sociálního kontaktu byl přítomen příběh, hádanka, tajemství, čili to, co probudí zvědavost i těch nejméně zvědavých a zapříčiní to, že děti nebudou uvažovat o jazyku, ale začnou ho přirozeně používat.

Zapomeňte na „pexeso“

Velmi oblíbený způsob, jak naučit dítě cizí slovíčka, je pexeso. Tuto chybu děláme často jako maminky, protože si myslíme, že tím dítěti poskytneme hru, zábavu a znalosti najednou. Lucie Čechová však kroutí hlavou. „Pexeso není vhodný prostředek pro učení se cizí řeči, právě naopak! Sice si zapamatuje slovíčko APPLE, když uvidí na obrázku jablko, ale chybí mu souvislost, určité zakotvení,“ poznamenává.

Je tedy daleko lepší zvolit jiné hry, kdy dítě musí být v interakci se spolužáky: „Dej mi tu zelenou kartičku“. „Co ti chybí“, „Potřebuju ještě jednu kartičku“, „Vyměníš si se mnou tuhle kartičku“ – samozřejmě tyto věty musí být v cizím jazyce.

Dítě se musí učit celé věty

Je to v podstatě podobné, jako když se dítě učí mateřštinu. Také na něho mluvíte ve větách, a ne pouze ve slovíčkách. „Vždycky říkám dětem celé věty, nikdy nepíšeme testy z jednotlivých slovíček. Protože to, že mi dítě umí odpapouškovat seznam slovíček, u kterého si nedej bože ještě pamatuje, jak jdou slova za sebou, je bezcenné. Představte si, že dítě umí říci: pes, kočka, lev, opice, ryba. Některý rodič plesá, když dítě po nějaké hodině přijde domů, a tohle umí. Ale k čemu to je?“ dodává k tomu logicky Lucie Čechová. A nezbývá než souhlasit.

Pokud se tedy rozhodujete pro vhodný kurz pro své dítě (pakliže nechcete čekat na školní výuku), buďte skutečně důslední. Je vždy dobré se dopředu seznámit s průběhem výuky a také s odborností lektorů.

Učení se cizí řeči musí být pro děti přirozené, žádné „biflování“. Děti je potřeba zaujmout, ale zároveň je učit celé věty, ne pouze gramatiku a slovíčka.

SOUVISEJÍCÍ: Kdy začít s výukou cizího jazyka u dítěte?

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Přidat komentář (0)

Reklama



Magazín evien.cz


Časopis je součástí webů portfolia společnosti MediaShow Group s.r.o.
Všechna práva vyhrazena.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
evien.cz na Seznam.cz
evien.cz na Facebooku


Redakce evien.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!